چنین موضوعی به دلیل عدم تاثیرپذیری هوش فرهنگی از سازه هوش به معنای عام آن است.
اگر هوش منطقی و ریاضی را میتوان با آموزش بهبود داد هوش فرهنگی را میتوان تا حد بسیار بالایی غیرارثی و ناشی از یادگیری و آموزش دانست.
آشنایی با مدلهایی که میتوان از آنها در تقویت هوش فرهنگی بهره برد هدف اصلی از نگارش مقاله حاضر است.
هوش فرهنگی فراشناختی، هوش فرهنگی شناختی و هوش فرهنگی رفتاری» در قالب ۹ مولفه اساسی «علاقه درونی، علاقه بیرونی، برنامهریزی، آگاهی، ارزیابی و چک کردن، دانش فرهنگ عمومی، دانش فرهنگ خاص، رفتار کلامی و رفتار عملی» برای مدیریت هوش فرهنگی شناسایی و دستهبندی شدند.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که، همه ابعاد و مولفههای مدیریت هوش فرهنگی دارای بار عاملی بالای ۵/۰ میباشند، لذا تاثیر همه ابعاد و مولفهها بر مدیریت هوش فرهنگی تایید میگردد.
در بین ابعاد مدیریت
همچنین در بعد هوش فرهنگی انگیزشی، مولفهی علاقهی بیرونی دارای تاثیر بیشتر و مولفهی علاقهی درونی دارای تاثیر کمتری است.
در بعد هوش فرهنگی فراشناختی، مولفهی آگاهی دارای بیشترین تاثیر و مولفهی ارزیابی و چک کردن دارای کمترین تاثیر است.
در بعد هوش فرهنگی شناختی، مولفهی دانش فرهنگ خاص تاثیر بیشتر و مولفهی دانش فرهنگ عمومی تاثیر کمتری دارد.
همچنین در بعد هوش فرهنگی رفتاری، مولفهی رفتار عملی تاثیر بیشتر و مولفهی رفتار کلامی تاثیر کمتری دارد.
منبع :